2020 - Once upon a time in Islamic Gibraltar
A 9th century Persian historian whose principal work was the Kitab Futuh al-Buldan.
The following are copies of two pages from Philip Khuri Hitti’s translation of Baladhuri's work taken from his 1916 publication.
(Musa ibn Nusayr) redujo a Tánger y la ocupó, siendo el primero en ocupar y hacer numerosos musulmanes. Sus jinetes llegaron hasta el as-Sus-al-Adna, que estaba sobre veinte jornadas de as-Sus al-Aksa (el actual Marruecos). Así sometió as-Sus al-Aksa, llevando muchos cautivos de los habitantes y recibiendo homenajes. Su amil reunió de entre ellos sadakah. Posteriormente nombró a Tariq ibn Ziyad, su liberto, para su mando (de Tánger y sus alrededores) y partió a Kairawan Ifriqiya.
Notes:
as-Sus-al-Adna was a district in Morocco with Tangier as its capital.
as-Sus al-Aksa was the area to the south of Morocco.
The Great Mosque of “Cairwan” built in the 7th century and almost certainty a place that Musa would have often visited (Early 20th century photograph)
Tarik cruza el Estrecho: . . . el primero en invadir al-Andalus fue Tarik (Tariq ibn Ziyad) el amil de Musa ibn Nusayr, que fue en el . . . 18 de octubre del 711. Tarik se reunió con Ulyan el comandante del Majaz al-Andalus, quien le prometió seguridad con tal que le transportase con sus compañeros a al-Andalus en sus navíos. Cuando llegaron allí, Tarik se le opusieron sus habitantes, pero efectuó la conquista del país . . .
Musa ibn Nusayr escribió a Tarik (Tariq) una severa carta por arriesgar la vida de los musulmanes y seguir su propia opinión sin consultar a Musa en cuanto a la campaña. Mientras tanto, le ordenó ir más allá de Córdoba. El mismo Musa continuó hacia Córdoba en al-Andalus; y Tarik buscó y recuperó su favor. Tarik entonces redujo la ciudad de Toledo, la capital del reino de al-Andalus y que se encuentra próxima a Francia.
“Ulyan” - also often referred to as Ilian/llyan - is Julian
“Toledo” of course, is nowhere near France
An old Islamic map showing al-Andalus and northern Africa showing from the top circled in white, Toledo, Cordoba and Sus al aksa (c934 – Al Istakhri)
Going somewhat off-piste, the Irish - later French - orientalist Baron de Slane in his translation of Ibn Khaldun’s Histoire des berbères. . . offers the following in the genealogical section known as the Anales de Ed-Dehebi.
Abou Soleiman-Aïou, hijo de El-Hakem, hijo de Abd-Allah, hijo de Meka-Bitro [Pedro], hijo de Ilian (Julian), era de origen godo.
A footnote by Baron de Slane confirms that both Julian and his son Pedro – the first and only time I have come across him – were Christians, but that one of his grandchildren converted to Islam taking the Muslim name of Abd-Allah. It is also apparent that even well after the conquest, Julian continued to be held in great esteem by the Muslims – which is not surprising. If one can believe most medieval historians, without his help the Muslims would never have taken on the attempt to conquer Iberia.